هنرستان پسرانه فنی و حرفه ای باقرالعلوم (ع) اداره آموزش و پرورش منطقه 7 تهران

      

   

هنرستان باقرالعلوم با هدف ایجاد زمینه برای شکوفایی استعداد های دانش آموزان، ایجاد محیطی تربیتی و مناسب رشد و بالندگی، ازبین بردن دغدغه خاطر اولیا از نظر امور آموزشی و اخلاقی، ایجاد محیط مبتنی بر روابط سالم و دوطرفه بین دبیران، کادر آموزشی - انضباطی و تربیتی با دانش آموزان و اولیا محترم، احترام متقابل بین اولیا و دانش آموزان و ارزش نهادن به پیشنهادات منطقی و معقول آنان و... تاسیس گردید.

 

       

   

روش های مطالعه مفید در دانش‌ آموزان

هر فردی برای مطالعه بهتر و یادگیری اصولی‌تر باید شرایط اولیه را مهیا کند. دلهره، ترس و استرس از جمله آسیب‌هایی است که ذهن فرد را هنگام مطالعه مختل می کند. عامل دوم تمرکز حواس است، در واقع تمرکز حواس رکن اصلی مطالعه و یادگیری است. مطالعه باید با انگیزه شروع شود و باید کاری کرد که مطالعه و یادگیری برای فرزند لذت بخش باشد. مکان مطالعه باید محیطی آرام و عادی از هرگونه عوامل برهم زننده تمرکز، مانند عکس و پوستر باشد. زمان مطالعه هم از نکات بسیار مهم است. زیرا مطالعه یک امر ذهنی است، به طور معمول صبح زمان مناسبی برای مطالعه است، زیرا مغز به اندازه کافی استراحت کرده و آمادگی لازم برای یادگیری را دارد. مدت مطالعه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین مدت مطالعه حدود 45 تا 60دقیقه و سپس 15 دقیقه استراحت است. برای یک مطالعه موفق و نتیجه بخش بهتر است دروس مشابه پشت سرهم خوانده نشود زیرا مطالعه کردن دروس مشابه باعث تداخل در یادگیری و ایجاد خستگی ذهن می‌شود. یکی از اصول اساسی در مطالعه استمرار است، بهترین شیوه مطالعه این است که دانش آموزان بعد از بازگشت از مدرسه و ساعتی استراحت، به انجام مطالعه دروس همان روز بپردازد تا یادگیری او بعد از کلاس کامل شود. داشتن نظم و یادداشت برداری در مطالعه از اصول دیگر است. 

 به‌طور کلی با انجام مراحل صحیح مطالعه و به کارگیری آنها، دانش آموز مطالعه موفقی خواهد داشت. این مراحل عبارتند از:

1- پیش خوانی

2- سؤال کردن

3- خواندن

4- تفکرکردن

5- حفظ کردن و مرور کردن.

در مرحله پیش خوانی باید مطالب درس جدید را قبل ازشروع کلاس درس پیش خوانی کرد، در واقع این کار باعث می‌شود دانش آموز مطالب را بهتر یاد بگیرد. سؤال کردن سبب می‌شود دانش آموز مطالب را به هم ربط دهد و قدرت یادگیری افزایش پیدا کند. روش مطالعه صحیح می‌تواند ضعف یا فراموشی را از بین ببرد. یکی از عوامل مؤثر در یادگیری حافظه است و یکی از راه‌های تقویت حافظه تقویت تمرکز است؛ لذا فضای مطالعه نباید طوری باشد که موجب ازبین رفتن تمرکز شود. رفت و آمدهای مکرر، هوای نامناسب، گفت‌وگوی اطرافیان و موارد دیگر می‌تواند در چگونگی مطالعه دانش آموز موثر باشد. از طرفی رنگ، نور و تهویه محل مطالعه نیز از موضوعات شایان توجه است، زیرا با خستگی و حتی میزان یادگیری نسبت مستقیم دارد. رنگ محیط هر چه روشن تر باشد، برای ایجاد آرامش و تمرکز مفید تر است.

 نکته قابل تامل دیگر که در جهت حل مشکل این دسته از دانش آموزان به ذهن می‌رسد، تغیر روش ها و تکنیک های مطالعه است. بسیاری از روش های درس خواندن دانش آموزان غلط هستند، به عبارتی عادت‌هایی هستند که دانش آموز به مرور در طی زمان تحصیل خود به علت تکرار و اصرار بر استفاده از روش غلط خود، به آن دچار شده است. این دسته از دانش آموزان درصورتی که تکنیک مطالعه خود را تغییر دهند و از روش های پیشنهادی به صورت گام به گام و صحیح بهره برند، می‌توانند شانس خود را آزمایش کرده و در آزمون ها و امتحانات نمرات بهتری را کسب کنند.

 شیوه صحیح مطالعه، مزیت هایی مانند کاهش زمان مطالعه، افزایش میزان یادگیری، طولانی کردن مدت زمان نگهداری مطالب در حافظه و به خاطرسپاری آسان تر اطلاعات را به دنبال دارد.

 به امید یادگیری بهتر دانش آموزان درسال تحصیلی جدید

 دبیرآموزش وپرورش

نویسنده: لیلا یزدانی

منبع : www.kazeroonnema.ir



نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...

    

هنرستان ها زمینه مناسبی برای فرهنگ سازی تفکر کارافرینی در کشور است که در همین راستا توجه به رشته های فنی وحرفه ای جهت مهارت آموزی دانش آموزان از سیاست های راهبردی وزارت آموزش و پرورش می باشد.

رئیس اداره فنی حرفه ای و آموزش های مهارتی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اشتغال جوانان مهم ترین دغدغه مسئولان کشور در شرایط کنونی است گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته زمنیه اشتغال زایی و کارآفرینی در رشته های فنی و حرفه ای بیش از رشته های نظری است.

   

    

آئین نامه آموزشی و شرایط فارغ التحصیلی هنرجویان

 

قبولی در پایه دوم

1 -  دانش آموزان پایه دوم مردودی ندارند . و چنانچه در درس یا دروسی نمره سالانه کمتر از حد نصاب قبولی (10یا 12) کسب نمایند می توانند در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند تا نمره حد نصاب قبولی را کسب کنند. اما در هر حال به پایه سوم راه می یابند.

2 -  چنانچه دانش آموزان پایه دوم پس از امتحانات شهریور ماه موفق به کسب نمره حد نصاب قبولی در درس یا دروسی نگردد، می بایستی دروس سال سوم را انتخاب نماید ( به سال سوم وارد شده ) و در تابستان و دی ماه  سال سوم دروس باقیمانده از پایه دوم را انتخاب واحد نموده و بگذراند

 

قبولی در درسهای غیر نهایی سال سوم

1 -  پس از برگزاری امتحانات پایانی نوبت دوم (خرداد) زمانی  هنرجو در هر یک از درس های غیر نهایی قبول شناخته می شود که نمره سالانه وی در هر درس کمتر از حد نصاب قبولی (10یا 12) آن درس نباشد .

2 -  دانش آموزی که پس  از  امتحانات  نوبت  دوم شرایط قبولی را در درس یا درس هاییرا  احراز نکند و یا  درسهایی  از  سا لهای  قبل  وی  باقیماند ه باشد می تواند در امتحانات همان دروس در شهریور و یا دی ماه شرکت کند و نمره قبولی را دریافت کند .