هنرستان پسرانه فنی و حرفه ای باقرالعلوم (ع) اداره آموزش و پرورش منطقه 7 تهران

.

      

   

هنرستان باقرالعلوم با هدف ایجاد زمینه برای شکوفایی استعداد های دانش آموزان، ایجاد محیطی تربیتی و مناسب رشد و بالندگی، ازبین بردن دغدغه خاطر اولیا از نظر امور آموزشی و اخلاقی، ایجاد محیط مبتنی بر روابط سالم و دوطرفه بین دبیران، کادر آموزشی - انضباطی و تربیتی با دانش آموزان و اولیا محترم، احترام متقابل بین اولیا و دانش آموزان و ارزش نهادن به پیشنهادات منطقی و معقول آنان و... تاسیس گردید.

 

       

   

راه اندازی شرکت تعاونی آموزشگاهی در هنرستان (در شرف تاسیس)

شرکت تعاونی آموزشگاهی باقرالعلوم (ع)

فعالیت های تیمی و همکاری دانش آموزان درکنار یکیدیگر از جمله مواردی است که همیشه مورد بحث بوده است ، چراکه افراد در این گونه محیط ها است که یاد میگیرند چگونه نقد پذیر باشند ، به نظرات هم احترام بگزارند از همدیگر بیاموزند و با برنامه ریزی و کمک یکیدیگر به هدف خود برسند.
در واقع تعاونی مکانی است که در آن دانش آموزان شیوه مشارکت در فعالیت های گروهی عملاً به دانش آموزان آموخته می شود و حس تعاون به صورت بنیادی در ذهن نوجوانان جای گرفته و در باروری ابعاد سازنده شخصیت آنان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

در این گونه شرکت ها دانش آموزان خود مالک و سهامدار شرکت می باشند، ضمن اینکه این تعاونی ها کالای مورد نیاز اعضا را نیز با حداقل قیمت و با کیفیت مناسب تأمین و از خرید بی رویه دانش آموزان از منابع غیرمجاز و غیر بهداشتی نظیر دست فروش ها جلوگیری می نماید. سود حاصل از فعالیت های اقتصادی عیناً بین اعضا تقسیم می شود و بدین طریق هر دانش آموز از مزایای همکاری و کمک به دیگران نیز بهره مند می گردند.

هدف اصلی از تشکیل این تعاونی ها، آموزش و ترویج اصول و مفاهیم تعاون در بین دانش آموزان و تشویق آنان به همکاری و همیاری با یکدیگر و شرکت در کارهای گروهی و رشد حس مسئولیت پذیری و احترام به رأی و نظر دیگران و همچنین آشنایی با راه اندازی کسب و کار و درآمدزایی توسط خود دانش آموزان است.

مهمترین اهداف تعاونی های آموزشگاهی:

  1. ترویج روحیه همکاری متقابل، همفکری و انجام خدمات گروهی.
  2. آموزش و ایجاد روحیه مشارکت و مداخله گری فعال در امور اجتماعی و اقتصادی.
  3. آموزش و تقویت مهارت در زمینه ی چگونگی تصمیم گیری درست و به هنگام.
  4. آشنایی با قوانین و مقررات و پیروی از آن ها.
  5. ایجاد توانایی جلب اعتماد در دیگران.
  6. فعالیت در قالب همکاری های جمعی و تامین مالی جمعی (crowd founding) .
  7. تأمین ملزومات و کالاهای مورد نیاز مصرفی دانش آموزان از جمله خوراک، پوشاک، لوازم التحریر، با قیمت کمتر از بازار و با کیفیت مناسب تر.
  8. برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فوق برنامه، کنکوری ، تأمین ملزومات اولیه مدرسه، تجارب محدود و کاملاً هدایت شده درون آموزشگاهی و همانند آن ها گسترش یابد.
  9. آموزش علمی مدیریت و چگونگی تصمیم گیری صحیح و آشنایی تدریجی با مباحث برنامه ریزی و اداره سازمان های اقتصادی و اجتماعی کوچک توسط دانش آموزان و نیز آشنایی با مقررات و قوانین کار و فعالیت همچنین لزوم تبلیغات از قانون توسط آن ها به عنوان یک باور، انجام فعالیت های اقتصادی و واگذاری فعالیت های غیر آموزشی.
  10. ایجاد نگرش کارآفرینی و خوداشتغالی در بین دانش آموزان به جای کارمندی

هنرجویان هنرستان باقرالعلوم ، اولیا ، همکاران آموزشی و اجرایی و همچنین اعضای انجمن فارغ التحصیلان میتوانند جهت عضویت فرم های پیوست این مطلب را دانلود نموده و پس از تکمیل نمودن برای همه روزه و در ساعات اداری به دفتر تعاونی در هنرستان مراجعه کنند .

نظرات خوانندگان
تا کنون هیچ نظری درباره این مطلب ثبت نشده است
نظر جدید
نام*
ایمیل
نظر*

متن تصویر*
مشاهده لیست تمام مطالب...

    

هنرستان ها زمینه مناسبی برای فرهنگ سازی تفکر کارافرینی در کشور است که در همین راستا توجه به رشته های فنی وحرفه ای جهت مهارت آموزی دانش آموزان از سیاست های راهبردی وزارت آموزش و پرورش می باشد.

رئیس اداره فنی حرفه ای و آموزش های مهارتی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اشتغال جوانان مهم ترین دغدغه مسئولان کشور در شرایط کنونی است گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته زمنیه اشتغال زایی و کارآفرینی در رشته های فنی و حرفه ای بیش از رشته های نظری است.

   

    

آئین نامه آموزشی و شرایط فارغ التحصیلی هنرجویان

 الف )هدفهای شاخه فنی و حرفهای:

1- اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، شناسایی و تقویت شایستگی های تربیتی ، فضائل اخلاقی ، بینش

سیاسی و اجتماعی دانش آموزان برای دستیابی به زندگی مناسب؛

2- شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای کسب توانمندیها و مهارتهای لازم

و هدایت آنان به سمت اشتغال مفید؛

3- ایجاد آمادگی نسبی دانش آموزان برای اشتغال و ادامه تحصیل در رشته های علمی کاربردی

 

ب )  واحدهای درسی و طول مدت تحصیل: -

ماده 3 آموزش دوره دوم متوسطه، سالی واحدی و دارای ویژگیهای زیر است : -

الف- فرآیند آموزش هر درس به طور پیوسته، در طول سال تحصیلی انجام میشود. آموزش بعضی از درسهای

شاخه فنی و حرفهای در طول یک نوبت ) اول یا دوم ( به صورت مستقل اراله و ارزشیابی میشود، مشروط بر

آنکه برنامه این قبیل درسها به صورت زوج و در دو نوبت متوالی تنظیم شود. در شاخه کاردانش، آموزش

برخی از استانداردهای مهارتی) درسهای مهارتی( در طول سال تحصیلی به پایان میرسد و ارزشیابی آن تا یک

ماه پس از پایان آموزش یا حداکثر تا پایان آن نوبت انجام میشود.