هنرستان پسرانه فنی و حرفه ای باقرالعلوم (ع) اداره آموزش و پرورش منطقه 7 تهران

      

  

هنرستان باقرالعلوم با هدف ایجاد زمینه برای شکوفایی استعداد های دانش آموزان، ایجاد محیطی تربیتی و مناسب رشد و بالندگی، ازبین بردن دغدغه خاطر اولیا از نظر امور آموزشی و اخلاقی، ایجاد محیط مبتنی بر روابط سالم و دوطرفه بین دبیران، کادر آموزشی - انضباطی و تربیتی با دانش آموزان و اولیا محترم، احترام متقابل بین اولیا و دانش آموزان و ارزش نهادن به پیشنهادات منطقی و معقول آنان و... تاسیس گردید.

 

       

   

کانال های هنرستان

با سلام خدمت هنرجویان و اولیای گرامی لینک کانال هر کلاس به پیوست ارائه میگردد
لطفا هر چه سریعتر وارد کانال مربوط به خود شوید و سپس نام و نام خانوادگی خود را برای جناب آقای سیف اله زاده به شماره 09127202867 در پیام رسان واتس اپ ارسال نمایید.

ادامه مطلب...

گزارش جزئیات فعالیت های آموزش آنلاین هنرستان باقرالعلوم (ع)منطقه هفت تهران

گزارش جزئیات فعالیت های آموزش آنلاین

هنرستان باقرالعلوم (ع)منطقه هفت تهران

پانزدهم شهریور الی سی ام آذر ماه

برنامه ریزی آموزشی

برای برنامه آموزشی سال تحصیلی 1400-1399 به چند روش یعنی به صورت برنامه آنلاین، برنامه حضوری و برنامه نیمه حضوری در اردی بهشت ماه برنامه‌ریزی گردید و کلاسها مشخص شد. برنامه آنلاین کلاسها به صورت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و با یک آنتراکت در بین آن به میزان ۴۵ دقیقه مشخص شد همچنین کلاس‌هایی که دروس مشترک داشتند به صورت ادغامی در نظر گرفته شد همچنین ساعات کلاس از ساعت ۸:۳۰ صبح الی 13 مشخص گردید و برنامه آموزشی در شرایط آنلاین به صورت روزانه از روز شنبه الی چهارشنبه مشخص گردید.

تهیه دستورالعمل ها و پروتکل های آموزش آنلاین برای دانش آموزان

در این خصوص با استفاده از نظر نخبگان تمامی شرایط لازم برای آموزش آنلاین در کلاس های مجازی مشخص شد که طبق آن دانش آموزان باید شماره تلفن مربوط به خود و دارای تصویر پروفایل را به هنرستان اعلام نمایند همچنین آموزش نرم افزارهای آموزش آنلاین را تا قبل از شروع کلاس ها به صورت کامل فرا گرفته و تمامی موارد لازم برای شرکت در کلاس های آن را از قبل پیش‌بینی نمایند ازجمله استفاده از اینترنت مناسب، ابزارهای اتصال به این شبکه های آموزشی و همچنین سایر تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز برای شرکت در کلاس و ارسال تکالیف و شرکت در آزمون ها

تهیه دستورالعمل ها و پروتکل های آموزش آنلاین برای معلمین

با استفاده از برگزاری جلسات همفکری تمامی موارد لازم برای آموزش آنلاین در کلاس های مجازی مشخص شد که طبق آن معلمین باید در کلاس‌های آموزشی نحوه برگزاری کلاس در فضای مجازی از طریق شبکه های آموزش آنلاین را شرکت نموده و موارد لازم برای برگزاری هرچه بهتر این کلاس ها را فرا بگیرند همچنین الزامات لازم برای کنترل کلاس و همچنین آموزش موثر به ایشان آموزش داده شد.

بازنویسی وظایف کادر اجرایی هنرستان

نظر به وجود شرایط جدید در آموزش و در نتیجه تغییر شرایط آموزشی از حضوری به آنلاین الزامات و مواردی که هر یک از کادر اداری باید در برخورد با مسائل آن انجام داده  و در جهت ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان و اولیای آنها صورت دهد به صورت دستورالعمل های جداگانه به هر یک از آنها واگذار شد و وظایف هر یک از قبیل پشتیبانی، آموزشی، نظارت، کنترل، خدمات رسانی آزمون ها و سایر موارد مشخص گردید.

بستر آموزشی

به دلیل مسائل و مشکلاتی که در ابتدای کار برای شبکه شاد وجود داشت سامانه آموزشی مشخصی برای هنرجویان تهیه شد تا هر یک از هنرجویان و هنرآموزان و دبیران ها طبق برنامه اعلامی اداره از آموزش دور نماند و در همین راستا برلای هریک از آنان نام کاربری و رمز عبور مشخص گردید تا آموزش های آنلاین را آغاز نمایند به مرور که مشکلات سامانه شاد برطرف کردید کلاسهای آموزشی فعالیت های خود را به سامانه شاد منتقل نموده و فعالیت های خود را در آن سامانه نیز ادامه داده اند همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تشکیل گروه‌های آموزشی و ارسال و دریافت تکالیف در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به صورت محدود انجام گرفته است. 

طرح درس

هریک از معلمین موظف هستند یک روز قبل از شروع کلاس به صورت آنلاین طرح درس خود را شامل: موضوع قابل تدریس و بخش و صفحات آموزشی، موارد لازم جهت تهیه دانش آموزان برای آن جلسه، تمرین های مورد نیاز و تمام مواردی را که بابت تدریس آن بخش از کتاب مورد نیاز است در گروه مشخص شده در فضای مجازی برای کلاس مورد نظر دانش آموزان ارسال کنند.

تهیه محتوای آموزشی

با توجه به محتوای هر کتاب و شرایط آموزشی هر درس جلسات مشخصی با دبیران و هنرآموزان مربوطه برگزار گردید و شرایط تولید محتوا و ارائه مطالب مفید در فضای مجازی به دانش‌آموزان از طریق : تهیه ویدیو های آموزشی، اسلایدهای آموزشی، کلیپ های آموزشی، تصویربرداری از تدریس هنرآموزان و همچنین ساخت موشن گرافیک و کلیپهای صوتی در دستور کار قرار گرفت و در موارد لازم تهیه و به دانش‌آموزان ارائه شده است.

کنترل کلاس های درس

با توجه به شروع کلاس ها از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳ به صورت روزانه کلاسها مانیتورینگ شده و تمام شرایط کلاس اعم از زمان برگزاری، حضور و غیاب دانش آموزان، نحوه ارائه محتوا توسط دبیر، زمان شروع و خاتمه کلاس توسط فرد مسئول پیگیری شده و موارد لازم و یا کوتاهی و همچنین ایرادات یادداشت و در جهت رفع آن اقدام می گردد

نظارت بر محتوای آموزشی

پس از برگزاری کلاس در سامانه های آموزشی آنلاین هر یک از دبیران و هنرآموزان موظفند گزارش کار خود را به صورت مکتوب و در شبکه‌های اجتماعی برای معاون آموزشی هنرستان ارسال نمایند . تطابق گزارش درسی با طرح درس روزانه که قبلاً ارسال نموده اند بدیهی می باشد. همچنین در صورت اینکه هر یک از دبیران در آموزش آنلاین مواردی را اعم از : ضعف دانش آموز و یا نیازهای آموزشی هر یک از دانش آموزان در حوزه سخت افزار و یا نرم افزار مشاهده نمایند  به معاون آموزشی اعلام می نمایند تا در جهت رفع آن توسط هنرستان و تا حد توان اقدام شود.

پشتیبان آموزشی آنلاین

با توجه به شرایط وجود آمده در عدم حضور دانش آموزان و اولیا در هنرستان، تلفن های هنرستان با توجه به بخش های مورد نظر تقسیم بندی شده و افراد پاسخگویی  هنرجویان و خانواده هایشان می باشند همچنین ارسال پیام از طریق شماره تلفن همراه به صورت آنلاین و در زمان عدم حضور در هنرستان نیز فراهم گردیده است تا با کمترین موانع جهت آموزش مواجه گردند .شماره تلفن های کلیه همکاران نیز در اختیار دانش‌آموزان برای تماس می‌باشد.

کلاسهای فوق برنامه

پس از اخذ مجوزهای لازم از اداره آموزش و پرورش منطقه ۷ کلاس های فوق برنامه برای آموزش‌های تکمیلی دانش آموزان برنامه‌ریزی شد و برای هر کلاس با توجه به نیازهای آن پایه و رشته دوره های مشخصی را در جهت توانمندسازی آنها در فضای مجازی، دوره های آموزشی روز  و همچنین مباحث درسی آماده گردید که از آذر ماه به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

فعالیت های مرکز نوآوری و تعاونی دانش آموزی

با توجه به شرایط به وجود آمده فعالیت های مرکز نوآوری نیز به صورت آنلاین ادامه پیدا کرده است .در این رابطه اعلام فراخوان به هنرجویان جدیدالورود انجام شد و هنرجویان علاقمند فرم مربوطه را تکمیل نموده اند و  پس از تکمیل فرم مصاحبه آنلاین از آنها به عمل می آید تا توانایی ها و قابلیت های آنان بررسی گردد و پس از آن در تیم‌های مشخص برنامه‌ریزی گردد .

همچنین در ادامه فعالیت های گذشته سامانه کارآموزی به صورت آنلاین و همچنین سامانه حضور غیاب و اجازه و رضایت نامه دانش آموزان توسط هنرجویان مرکز مرکز نوآوری طراحی گردید که فاز پایانی خود را طی میکند و در اوایل زمستان قابل بهره برداری خواهد بود.

 

برنامه سالانه هنرستان باقرالعلوم(ع)در راستای مدرسه محوری

 برنامه سالانه هنرستان باقرالعلوم (ع)

 در راستای مدرسه محوری

 

«مدرسه­ای منطبق بر سند تحول بنیادین ودر طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی»

 

فصل چهارم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

چشم انداز

نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق ١٤٠٤، با اتکا به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی  ایرانی و قوام بخش آنها و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی (عج) و برخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز در طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظام های تعلیم و تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی  ایرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکت جو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضایل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی جو و تحول آفرین، انقلابی، آینده نگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حق شناس.

مدرسه در افق چشم انداز ١٤٠٤

بر پایة این چشم انداز، مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضة خدمات و فرصت های تعلیم و تربیتی، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامة نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران که دارای ویژگی های زیر است: تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران «به ویژه تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی »

نقطۀ اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله

برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی، منطقه ای و ملی

نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانش آموزان براساس نظام معیار اسلامی.

 ...

گزارش دوره های فوق برنامه

گزارش کلاس های فوق برنامه

گزارشی از فعالیت های هنرستان و اساتید گرامی در خصوص فعالیت ها و دوره های فوق برنامه هنرستان به اختصار ارائه میگردد.

.

پنج جلسه آموزشی با عنوان (( سلام گوگل ))

امروزه با تغییرات تکنولوژی و فناوری و همچنین به وجود آمدن شرایط کسب و کاری و تحصیل آنلاین نیاز  هر چه بیشتر ما به ابزارهای استفاده از محیط های آنلاین بیشتر شده است که گوگل ابزارهای را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم نیازهای خود را برآورده کنیم در این دوره هنرجویان با ابزارهای مانند گوگل داکس و همچنین گوگل و سایر مواردی که مورد نیاز آنها خواهد بود آشنا می شوند.

پنج جلسه آموزشی با عنوان (( پنل توسعه فردی ))  

دوره پنل توسعه فردی با حضور روانشناس و مشاور هنرستان دکتر مهدی اسماعیلی برگزار شد که در این دوره سعی گردیده است که هنرجویان با مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در حوزه تحصیلی و زندگی و انتخاب نقشه راه مناسب خودشان برنامه ریزی کافی برای انجام به موقع دروس و همچنین زندگی شخصی انجام دهند همچنین و مزایا و معایب تحصیل در شرایط کرونا و به صورت آنلاین نیز بررسی می گردد و به سوالات احتمالی هنرجویان به خانواده‌هایشان پاسخ داده می شود.

.

سه جلسه آموزشی با عنوان (( خلق محتوا با مایکروسافت ))

یکی از مهمترین مهارت هایی که هنرجویان امروزه باید با آن آشنا باشند مهارت تولید محتوا می باشد از آنجایی که در نرم افزار مایکروسافت ابزارهای را در اختیار هر فرد برای تولید محتوای بهتر و جذاب تر قرار می‌دهد در این دوره هنرجویان با این ابزارها آشنا می‌شوند و نحوه استفاده آن برای تولید و خلق یک محتوای آموزشی مناسب را فرا می‌گیرند.

.

سه جلسه آموزشی با عنوان (( کسب و کار بر بال فناوری))

 در این دوره هنرجویان و با فناوری های نوظهور 10  سال آینده آشنا می‌شوند و با کسب و کارهایی که به اقتضای این فناوری ها به وجود می‌آیند آشنا می شوند و جایگاه خود را در آن پیدا می‌کنند و به این موضوع بیشتر فکر می‌کنند که در چه حوزه‌ای تخصص و مهارتهای لازم را باید کسب باید نمایند  تا بتوانند با مشاغلی که در آینده بر اثر این فناوری ها به وجود می آیند کسب و کاری راه اندازی نموده و یا در کسب و کاری مشغول به کار شوند.



اطلاعیه بازگشایی مدرسه

 اطلاعیه مهم در رابطه با بازگشایی مدرسه


نام خداوند جان و خرد
سلام و درود و با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و بهار مهربانی ها
توجه هنرجویان عزیز و اولیا گرامی را به موارد ذیل جلب می نماید:
شروع سال تحصیلی جدید در این واحد آموزشی به دلیل وضعیت قرمز شهر تهران از 15 شهریور ماه تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
1- برگزاری کلاس های آنلاین طبق برنامه ارسالی راس ساعت مقرر(8 صبح) و از طریق سامانه همکلاسی انجام خواهد گرفت. (Bo7.ir)
2- آموزش نحوه ورود و شرکت در کلاس ها و قوانین مربوطه در همکلاسی اطلاع رسانی میگردد.
3- حضور و غیاب هنر جویان در کلاس های مجازی به صورت دقیق و منظم انجام خواهد گرفت و غیبت غیر موجه در کلاس ها منجر به کسر نمره انضباط و مستمر خواهد شد.
4- تکالیف و پرسش های کلاسی و مشارکت در فعالیت ها به عنوان نمره مستمر ثبت و در کارنامه درج خواهد شد.
5- نحوه توزیع کتاب های درسی به محض دریافت از اداره متعاقبا به اطلاع هنرجویان و اولیای گرامی خواهد رسید.
6- به اطلاع هنرجویان جدید الورود پایه دهم می رساند که نام کاربری و رمز عبور سامانه همکلاسی به منظور حضور در کلاس های مجازی و استفاده از دیگر قابلیت های این سامانه به اطلاع آنان رسیده است.
7- کانال ارتباطی ما با شما از همکلاسی و سایت می باشد.

شورای برنامه ریزی هنرستان باقرالعلوم (ع)

    

هنرستان ها زمینه مناسبی برای فرهنگ سازی تفکر کارافرینی در کشور است که در همین راستا توجه به رشته های فنی وحرفه ای جهت مهارت آموزی دانش آموزان از سیاست های راهبردی وزارت آموزش و پرورش می باشد.

رئیس اداره فنی حرفه ای و آموزش های مهارتی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اشتغال جوانان مهم ترین دغدغه مسئولان کشور در شرایط کنونی است گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته زمنیه اشتغال زایی و کارآفرینی در رشته های فنی و حرفه ای بیش از رشته های نظری است.

   

    

آئین نامه آموزشی و شرایط فارغ التحصیلی هنرجویان

 الف )هدفهای شاخه فنی و حرفهای:

1- اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، شناسایی و تقویت شایستگی های تربیتی ، فضائل اخلاقی ، بینش

سیاسی و اجتماعی دانش آموزان برای دستیابی به زندگی مناسب؛

2- شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای کسب توانمندیها و مهارتهای لازم

و هدایت آنان به سمت اشتغال مفید؛

3- ایجاد آمادگی نسبی دانش آموزان برای اشتغال و ادامه تحصیل در رشته های علمی کاربردی

 

ب )  واحدهای درسی و طول مدت تحصیل: -

ماده 3 آموزش دوره دوم متوسطه، سالی واحدی و دارای ویژگیهای زیر است : -

الف- فرآیند آموزش هر درس به طور پیوسته، در طول سال تحصیلی انجام میشود. آموزش بعضی از درسهای

شاخه فنی و حرفهای در طول یک نوبت ) اول یا دوم ( به صورت مستقل اراله و ارزشیابی میشود، مشروط بر

آنکه برنامه این قبیل درسها به صورت زوج و در دو نوبت متوالی تنظیم شود. در شاخه کاردانش، آموزش

برخی از استانداردهای مهارتی) درسهای مهارتی( در طول سال تحصیلی به پایان میرسد و ارزشیابی آن تا یک

ماه پس از پایان آموزش یا حداکثر تا پایان آن نوبت انجام میشود.